Intern kontroll för ekonomer i kommuner och regioner, fördjupningskurs

En god intern kontroll och styrning är en förutsättning för att kunna bedriva en effektiv och säker verksamhet. Frågan är hur vi säkerställer att den interna kontrollen är tillräcklig med digitala verktyg? Hur arbetar vi med välfärdsbrott i våra kontrollsystem? 


Innehåll

Ekonomer och controllers är viktiga aktörer för utformning, upprätthållande och utvärdering av den interna kontrollen. I denna kurs går vi in på hur man kan arbeta rent praktiskt med de viktigaste komponenterna i ett system för intern kontroll och styrning.

Teoriavsnitten varvas med en mängd exempel som är relevanta för kommunal verksamhet.

Kursen utgör en del av det fördjupade kursutbud som krävs för att bli Certifierad kommunalekonom.

Du lär dig bl a följande:

Dag 1

  • Riskanalysen - hur gör man? Vi presenterar metoder, arbetssätt och praktiska exempel.

  • Kvalitetssäkring av rutiner. Vad kännetecknar en bra rutin? Hur kan man arbeta med kvalitetssäkring?

  • Effektiva kontrollåtgärder - hur ser verktygslådan ut, hur kan vi arbeta med utveckling och effektivisering av kontrollerna?

  • Kontrollmiljön - vad kännetecknar en god kontrollmiljö, hur kan man arbeta för att utveckla kontrollmiljön.

  • Utvärdering - hur organiserar man bäst rutiner för utvärdering av ett system för intern kontroll och styrning.

Dag 2
Exempel på utvärdering av ekonomi och verksamhetsstyrningen​

Ett exempel på utvärdering av ekonomi och verksamhetsstyrningen. Via frågeställningar till budgetansvariga och andra intressenter.   ​

  • ​Syftet​

  • Exempel på frågeställningar​

  • Information till respondenter​

  • Insamling av information​

  • Hur kan underlaget analyseras och presenteras​

  • Innehåller metod för att analysera orsaker och ge förbättringsförslag - Hur kan resultatet visualiseras?

  • Innehåller även hur Excel och Chat GPT kan användas i analys och presentation. Exempel på olika frågeställningar​

  • Frågor och gemensam diskussion​

Utvärdera att en process fungerar på ett önskvärt sätt med stöd av GAP-analys​ (Det goda och gapet)​
Exempel avseende hantering av organisations- och föreningsbidrag samt andra relaterade processer, så som t ex ”Ta betalt för utförda tjänster”, ”Söka och hantera statsbidrag”  ”Löpande bokföring och kvalitetsarbete”)​

  • Process? Vad är grunden kring sådant som behöver förstås ​

  • Begreppet krav ​

  • Formulera krav och ​analysera gap mot kraven via självskattning (och via ev. andra underlag)​

  • Frågor och gemensam diskussion ​

Hur kan vi upptäcka och förebygga fusk och oegentligheter?
Kalmar kommun bedriver sedan ett tag tillbaka ett framgångsrikt systematiskt arbete med att upptäcka och förebygga fusk och oegentligheter, vilket påverkat såväl arbetsmiljö som kostnadsutveckling positivt. Här får vi ta del av deras erfarenheter och veta mer om hur kommunen har arbetat.

Dag 3
Genomgång av projektarbeten. Efter första kurstillfället förväntas deltagarna göra ett projektarbete som behandlas dag 3.

Genomgång av kursdeltagarnas frågeställningar kring problem de har på hemmaplan avseende den interna kontrollen. Gemensamt hjälps vi åt att ge samtliga deltagare feedback på hur de kan lösa dessa problem och komma vidare i sitt arbete.

För vem passar kursen?

Kursen riktar sig i första hand till dig som arbetar med utformning eller utvärdering av system för intern kontroll och styrning på central nivå, förvaltningsnivå eller på verksamhetsnivå. Du kan med fördel ta med dig din kollega (skolledare, IFO-chef, äldreomsorgschef, administratör, mellanchef, politiker eller annan person som arbetar med eller vill lära sig mer om intern kontroll) till utbildningen.

Boken som är kurslitteratur till denna certifieringskurs; ”Hur vet vi vad som ska kontrolleras?” ingår i kurspriset.

Föreläsare

Anna Flink

Säkerhetschef i Kalmar kommun och koncern.

Anmälan

Datum och tid
12–13 november & 12 december 2024

  • Dag 1: kl.10:00-16:30
  • Dag 2: 9:00–16:00
  • Dag 3: 10:00–16:00

Plats
Hotel Birger Jarl, Tulegatan 8, Stockholm

Pris
Medlem: 9900 kr, ex. moms
Icke-medlem: 10 900 kr, ex. moms

Boka senast 12 september och få 1000 kr i rabatt!

Sista anmälningsdag 11 oktober 2024

Ingår i certifieringsprogrammet

Den här kursen utgör en del av fördjupade kunskaper, som krävs för att bli certifierad kommunalekonom

Praktisk information
Gällande mervärdesskatt tillkommer. Alla kostnader faktureras.
Anmälan är bindande. Om du får förhinder, överlåt din plats till en kollega i stället!
Vi förbehåller oss rätten att ställa in evenemanget vid för få anmälda deltagare.

Administrativa frågor
Eva Virtanen
072-061 70 90
info@kef.se

Frågor om innehållet
Roland Svensson
072-065 00 57
roland.svensson@kef.se

Skräddarsydd utbildning
Kontakta oss om du är intresserad av att genomföra detta seminarium på beställning i din egen organisation.

Föregående
Föregående

Etik för kommunalekonomer

Nästa
Nästa

Arkivering och hantering av räkenskapsinformation