Upphandlingskurs för kommunalekonomer

Laddar Karta...

Datum/Tid
Datum: 20 Sep, 2017
Tid: 09:30 - 16:30

Ort
Saturnus Konferens


På denna grundkurs i upphandling görs en grundläggande genomgång av de bestämmelser i LOU som påverkar den kommunala upphandlingen. Inom ramen för kursen kommer viktiga delar såsom upphandlingens fem grundprinciper, hur interna regelverk kan hanteras, roller och ansvar bland mycket annat att tas upp.

Program

Följande delar kommer att ingå:

  • Vad är offentlig upphandling?
  • Inköp eller upphandling?
  • Vilket värde ska den offentliga affären nå?
  • Vilka utmaningar finns det i att leda en offentlig affär med många ambitioner?

 Ramverket

  • De fem principerna – allt som krävs för att hantera juridiken!
  • LOU, EU-direktiv och interna styrdokument.
  • Inköpsprocessen inkl. upphandlingsprocessen.

 Upphandlingsarbetet

  • Förfrågningsunderlag.
  • Upphandlingsförfaranden.
  • Roller och ansvar (Upphandlare, beställare, referensgrupp).
  • Förfrågningsunderlaget.
  • Grundläggande om utvärderingsmodeller.
  • Avtalsuppföljning.

Föreläsare

Kursledare är Roland Svensson, KEF. Föreläsare är Johan Almesjö som har 9 års erfarenhet av att leda upphandlings- och inköpsverksamhet i offentlig sektor samt 30 års erfarenhet som chef och ledare i såväl offentlig som privat sektor. Johan har även tidigare erfarenhet som biträdande Länsarbetsdirektör i Gävleborg, Länsdirektör vid försäkringskassan i Dalarna och projektledare för verksamhetsprojekt med IT inriktning vid Försäkringskassan. Johan är direktrapporterande till en styrelse utifrån sitt uppdrag som förbundsdirektör för Inköp Gävleborg de senaste nio åren. I denna roll har Johan utvecklat en av landets bästa offentliga inköpsorganisationer. Under Johans ledning har Inköp Gävleborg omnämnts som ett gott exempel i Anders Wikmans Upphandlingsutredning. Tomas Näslund har drivit projekt inom e-handel och ansvarat för implementering av IT-system med tillhörande processarbete. Tomas har bland annat genomfört drygt 80 upphandlingsprojekt och genomfört över 100 utbildningar, workshops och seminarier inom strategiskt inköp, projektledning, kommunikation, hållbar upphandling och offentlig upphandling.

Målgrupp

Kursen riktar sig till ekonomer, controllers, ekonomichefer, assistenter, upphandlare och politiker som kommer i kontakt med upphandlingsfrågor som beslutsfattare eller handläggare i kommunen.

Kursen utgör en del av det basutbud som krävs för att bli Certifierad kommunalekonom. Läs mer här. 

Pris

Medlem: 3 900 kr
Icke-medlem: 4 600 kr

Boka före den 30 juni och få 500 kr i rabatt!

Gällande mervärdesskatt tillkommer. Alla kostnader faktureras.

Arrangör

KEF

Sista anmälningsdag

18 Aug, 2017

Anmälan

Ett kurstillfälle i kursen

Upphandlingskurs för kommunalekonomer

https://www.kef.se/wp-content/uploads/2016/11/divider_image_17.png