Chefscontroller

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Barn- och utbildningsförvaltningen svarar för omsorg och utbildning av barn och ungdomar. I verksamheten ingår förskola och pedagogisk omsorg, förskoleklass, fritidshem, grundskola, särskola och en gymnasieskola. Vår uppgift är att ge barn och ungdomar kunskaper och erfarenheter, som rustar dem för livet och ger goda möjligheter till fortsatta studier.

Om arbetsplatsen

Tjänsten som chefscontroller är organisatoriskt placerad inom avdelningen för administrativt stöd på barn- och utbildningsförvaltningen. Avdelningen för administrativt stöd består av ekonomienheten, enhet för placeringar och registratur samt enheten för handläggning, utredning och tillsyn. Avdelningen leds av en avdelningschef som du rapporterar till.

Vad innebär arbetet?

Vi söker en ekonom med arbetsledaransvar till ekonomienheten. Det är meriterande om du har arbetat som ekonom/controller inom barn- och utbildningsförvaltningens områden tidigare. Ekonomienheten består av fyra medarbetare och du arbetsleder enhetens dagliga arbete. Du tar fram budgetunderlag för hela förvaltningen och följer upp budget. Du är huvudskribent vid framtagandet av delårsrapporter och årsredovisning och leder självständigt dessa processer. I tjänsten ingår även att ansöka om statsbidrag, rapportera in underlag för statistik samt att analysera våra resultat tillsammans med andra medarbetare inom förvaltningen. Du ingår i stadens nätverk för ekonomer och har ett nära samarbete med stadens
centrala ekonomiavdelning på stadsledningsförvaltningen. Förvaltningen använder Stratsys som it-stöd för att följa upp våra resultat och du har en viktig roll i den fortsatta implementeringen av systemet i våra verksamheter.

Vem söker vi?

Du har relevant högskoleutbildning, flera års arbetslivserfarenhet och har exempelvis arbetat som ekonom/controller i en annan kommun. Du är duktig på att uttrycka dig i skrift och har en god stilistisk förmåga. Vidare har du erfarenhet av att arbetsleda.

Som person är du noggrann och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt samt visar gott omdöme vid agerande och beslut. För att trivas i denna tjänst är det viktigt att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt att du har en förmåga att lyssna och kommunicera med andra. Du ska vara stresstålig och klara av perioder av arbete med högt tempo.

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 2018-10-16. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Gör en digital ansökan genom att klicka här.

Mer information

Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Maria Rönnberg, Avdelningschef för administrativa avdelningen, maria.ronnberg@solna.se eller telefon 08-746 35 55. Fackliga företrädare är för Lärarafördbundet Kristina Karhunen 076 378 66 50, för Jusek Tina Finnäs 08-746 11 04, för Lärarnas Riksförbund Susanna Sjögren 0707-32 15 35 ocj fr Vision Marika Lindhagen 08-746 1548.

Tjänsten är en tillsvidare tjänst på heltid 100% med tillträde enligt överenskommelse.

Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Du hittar denna tjänst även på vår hemsida genom att klicka här.