Controller

Ljusdals kommun är belägen i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.

Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra
kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?

Controller

Ekonomienheten söker nu en Controller – välkommen med din ansökan!

Arbetsbeskrivning

Som controller är du ekonomstöd för nämnder och förvaltningar inom kommunen. Dina arbetsuppgifter omfattar bl.a. redovisning, bokslut, budget, uppföljning, prognos och ekonomisk analys.

Du blir anställd på ekonomienheten under kommunledningskontoret och arbetar primärt mot omsorgsförvaltningen och arbetsmarknads- och socialförvaltningen.

I din roll förväntas du inte bara initiera åtgärder för att korrigera avvikelser utan proaktivt verka för att minimera avvikelser. I dina arbetsuppgifter ingår att genomföra kvalificerade analyser och ekonomiska kalkyler för att kunna presentera detta på ett tydligt och lättförståeligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du föredrar ärenden för de nämnder och förvaltningars ledningsgrupper du servar.

Vi erbjuder en utvecklande och stimulerande roll med stort eget ansvar och utrymme för egna initiativ. I din roll som controller är samarbetet med kollegor på såväl enheten, avdelningen som de två förvaltningarna viktigt för att förbättra förvaltningarnas övergripande styrning, uppföljning och långsiktiga planering.

Utifrån din kompetens, enhetens och förvaltningarnas uppdrag och behov kan andra arbetsuppgifter tillkomma.

Kvalifikationer

Vi tror att du har en högskoleutbildning med inriktning mot kommunal ekonomi, företagsekonomi eller annan för oss relevant utbildning.

Du har arbetslivserfarenhet av kvalificerat utredningsarbete, gärna inom en politiskt styrd organisation. Du kan arbeta självständigt och ta stort eget ansvar men du trivs också med att arbeta gemensamt i samarbete med andra. Kanske har du erfarenhet att leda andra i projektform eller ser det som en ny utmaning. Tjänsten kräver god kommunikativ, social och pedagogisk förmåga. Du är analytisk, strukturerad, noggrann, serviceinriktad, initiativrik och drivande. Du vill aktivt arbeta med vidareutveckling och drivs av att kontinuerligt förbättra arbetsrutiner och metoder.

Vi förutsätter att du har goda datorkunskaper, erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem, budget och prognossystem och Officepaketet. Tjänsten kräver också mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Ljusdals kommun värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning, etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi arbetar aktivt för att skapa en jämställd arbetsplats.

Varaktighet och Sysselsättningsgrad

Tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast möjligast eller enligt överenskommelse.

Upplysningar lämnas av

Tom Westerberg, Ekonomichef, nås via växeln, 0651-180 00.

Fackliga kontaktpersoner

Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.

Ansökan

Gör en digital ansökan genom att klicka här. Sista ansökningsdag är 2019-09-22.