Controller/Ekonom

Om arbetsplatsen

I Svenljunga har vi den lilla kommunens fördelar; Nära till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra medborgare. Som arbetsgivare värnar vi om din livskvalitet. Det är viktigt att du som anställd trivs och mår bra. Därför satsar vi på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och uppmuntrar ditt engagemang. Vi värdesätter din unika kunskap och erfarenhet och ser gärna att du som anställd är delaktig i utvecklingsarbetet av våra verksamheter.

Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun – vi erbjuder det godaste livet!

Vi söker en ny medarbetare som vill vara med och utveckla ekonomienheten hos oss. Ekonomienheten har det samlade ansvaret för att leda och utveckla ekonomistyrningen i kommunen samt att vara en intern servicefunktion inom ekonomiområdet. Vi ansvarar även för upphandling och inköp.
På enheten arbetar 9 personer.

Arbetsuppgifter

Vill du ha stimulerande arbetsuppgifter, ansvar och engagerade arbetskamrater i en trevlig arbetsmiljö så är denna tjänst något för dig!

Som vår nya controller/ekonom får du ett brett och varierande arbete. Den största delen avser att vara stöd till Samhällsbyggnadsförvaltningen, som bland annat består av verksamheterna Miljö- och bygg, Gata/park, Vatten och avlopp, Avfall, Fritid, Bibliotek, Kost. Lokalförsörjningen ingår inte i förvaltningens ansvarsområde, utan bedrivs i bolagsform, men vissa fastighetsfrågor kan uppstå.

Du kommer att vara ett viktigt stöd till förvaltningsledningen i ekonomiska frågor och stöttar enheterna i arbetet med budget, uppföljning, prognos, bokslut och ekonomiska analyser. Arbetet innebär även föredragningar på politiska sammanträden, både för den egna nämnden och i andra sammanhang.

Förutom controllerstödet ingår även mycket arbete med redovisnings- och investeringsfrågor. I rollen ingår att vara huvudansvarig för kommunens samlade investeringsredovisning och anläggningsregistret, med stöd av en kollega.

Du är samordnare för arbetet/processen avseende intern kontroll för kommunen som helhet. Du har också rollen som försäkringssamordnare. I båda samordnarrollerna får du stöd av ekonomichefen. Inom försäkringsområdet har vi även stöd av en extern försäkringsmäklare.

Arbetet innebär även att delta i olika utvecklingsprojekt.

I ett led att öka kvalitetssäkringen på enheten arbetar vi med att vara backup för varandra och hjälper varandra när det behövs.

Vi uppmuntrar till att nya idéer prövas och värdesätter intresse för effektivare arbetssätt.

Kvalifikationer

Vi söker en person med högskoleexamen inom ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig.

Du är drivande i och utvecklar processer inom området. Du är ansvarstagande, prestigelös och har kvaliteten i fokus.

Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar.

Du är en självgående och serviceinriktad person som tycker om att både arbeta i grupp och självständigt. Du har en god analytisk och pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är en person som trivs i en miljö som kan vara stressig och innehålla deadlines. Du vill vara med och utveckla vår verksamhet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Erfarenhet krävs.

Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och ser det som meriterande om du har erfarenhet av kommunal ekonomi.

Du har mycket god IT-vana och är en erfaren användare av Office-paketet, framförallt Excel. Har du erfarenhet av ekonomisystemet Visma och beslutsstödsystemet Hypergene så är det ett plus.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med anläggningsregister (i likvärdiga organisationer) och intern kontroll.

Anställningens omfattning

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Vi avser att genomföra intervjuer löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan.

Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Ansök senast 2020-03-15. Referensnummer för tjänsten är A933674.

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via denna länk.

Kontakt

Kontaktperson Facklig företrädare
Salman Chalhoub
Ekonomichef
0325-18318
Fackliga företrädare nås via kommunens växel

0325-18000

Övrigt

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.

Varmt välkommen med din ansökan!