Controller, kommunledningskontoret

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.

Är arbete med bland annat målstyrning, god ekonomisk hushållning och budgetprocesser det du brinner för? Vi söker dig som vill vara med och utveckla kommunens ekonomiprocesser tillsammans med våra kompetenta kollegor från kommunledningskontoret och våra övriga förvaltningar. Vi kan erbjuda dig ett utmanande arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö.

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en central avdelning på Kommunledningskontoret som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten som controller är placerad direkt under ekonomidirektören.

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter

Som controller är du övergripande ansvarig för kommunens arbete med målstyrning och god ekonomisk hushållning, budgetprocessen samt ekonomi- och verksamhetsplaneringen. Utredningar och projekt ingår som en del i uppdraget precis som att vara bollplank till verksamheten och ledningen i ekonomiska frågor. Framtidens ekonomiarbete ser inte ut som dagens ekonomiarbete och i tjänsten ingår att arbeta med att öka effektiviteten i kommunen och i kommunens processer, utifrån ett helhetsperspektiv och ofta tillsammans med andra delar av organisationen.

Rollen som controller innebär ett stort helhetsansvar för Kristianstads ekonomiska utveckling framöver och du kommer att få leda ett antal av dessa själv. Ditt arbete kommer att präglas av att utveckla samband mellan verksamhet och ekonomistyrning, för att nå högre måluppfyllelse. I tjänsten kan även ingå att fungera som ekonom för någon av kommunledningsförvaltningens avdelningar eller enheter.

Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har högskoleexamen inom ekonomi och erfarenhet av arbete med ekonomi i offentlig förvaltning.  Det är meriterande om du har erfarenhet av övergripande  ekonomiarbete i en kommun. Givetvis hanterar du Officepaketet i ditt dagliga arbete och eftersom du kommer att arbeta med flera av kommunens dokument krävs det att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk – att driva förändringar och förankra dem kräver dessa egenskaper. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna. Du är samtidigt flexibel och analytisk med förmåga att se komplexa samband, alla är egenskaper som krävs för att arbeta med Kristianstads ekonomiska arbete mot framtiden.

Anställningsvillkor

Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Rådhus Skåne kommer att vara din arbetsplats i direkt närhet till bussar och tåg.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Oscar Nilsson, ekonomidirektör på telefon 044-13 60 07.

Ansökan

Välkommen att göra en digital ansökan genom att klicka här. Referensnummer är KLK-2019/719. Sista ansökningsdag är 2019-11-19.

Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Kontakt

Oscar Nilsson, ekonomidirektör, 044-13 60 07

Fackliga företrädare
Alexandra Wideheim, SACO, 044-13 29 08.
Vision/TCO, 044-13 48 83.