Ekonom

Rättvik – livskvalitet in på knutarna! Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra innevånare och besökare, vilket bidrar till vår ökade inflyttning. Bidrar till trivseln gör också vårt rika kultur- och föreningsliv och vår unika natur. Bevarade traditioner, nytänkande och mod i samklang skapar en fantastisk livsmiljö.

Rättviks kommun ska vara en framtidskommun för boende och besökande kännetecknad av entreprenörsanda och småskalighet. Under devisen ”Där tradition möter framtid” vågar vi utmana och utveckla vår kommun, med avstamp i vår historia. Vi vill nu välkomna ännu en medarbetare in i dessa spännande processer!

Ekonomienheten svarar för koncernens övergripande ekonomiska frågor och har en rådgivande och samordnande roll gentemot kommunens förvaltningar och de kommunala bolagen. Ekonomienheten är placerad inom stab- och serviceförvaltningen och består idag av åtta medarbetare.

Tre av ekonomienhetens medarbetare jobbar direkt mot kommunens förvaltningar som ekonomer. Det är den gruppen som nu söker en ny medarbetare som kan komplettera enhetens övriga medarbetare och som i först hand kan arbeta mot socialförvaltningen.

Arbetsbeskrivning

I uppdraget ingår att:

  • Vara strategiskt stöd till politiker och tjänstemannaledningen för i första hand socialförvaltningen. Vara föredragande i ekonomiska ärenden i utskott.
  • Budgetarbete, budgetuppföljningar med prognoser, även delårsbokslut och årsbokslut på förvaltningsnivå.
  • Ekonomiska uppgifter av mera övergripande karaktär inom förvaltningarna, ex. intern kontroll.
  • Genomföra kvalificerade ekonomiska analyser och utredningar samt att presentera dem på ett sätt som passar målgruppen.
  • Vara delaktig i verksamhetsutveckling.
  • Utbilda och informera chefer/verksamhetsansvariga inom det ekonomiska området.

Vem är du?

Vi söker dig som har en ekonomisk högskoleexamen eller motsvarande, samt erfarenhet av kvalificerat redovisnings-/controllerarbete.
Du är strukturerad, analytisk och ansvarskännande, har lätt för att skapa goda relationer såväl med interna som externa kontakter. Du har lätt för att prioritera, är stresstålig och initiativrik samtidigt som du är flexibel och kan anpassa dig till verksamhetens behov.
Vi ser gärna att du har vana av att arbeta med processorienterad verksamhetsutveckling med hjälp av processbeskrivningar, riskanalyser och kontrollplaner.

Tjänsten förutsätter att du har ett konsultativt arbetssätt och en god förmåga att kommunicera komplicerade ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt. Vi använder Visma (f.d. Aditro) som affärssystem och därför är vana från detta system eller liknande meriterande. Dessutom krävs goda kunskaper i främst Excel, men även övriga Officepaketet.

Upplysningar om tjänsten

Tjänsten är på heltid och tillsvidare med tillträde snarast eller efter överenskommelse.

Kontaktperson: Ann Lissåker, ekonomichef, 0248-70 116.

Kontaktpersoner för våra fackliga organisationer når du via växeln 0248-70 000.

I samband med den här rekryteringen har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice till dig och din familj om ni flyttar till Dalarna. Läs mer på www.rekryteringslots.se.

Ansökan

Gör en digital ansökan genom att klicka här. Sista ansökningsdag är måndagen den 24/6.

Välkommen med din ansökan och CV!