Ekonom

Ekonom till omsorgsförvaltningen

Något fantastiskt händer i Avesta! Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen ansvarar för äldreomsorg, hemsjukvård, individ och familjeomsorg samt omsorg om funktionshindrade. Vi har närmare 800 anställda och en budget som omsluter ca 390 milj. kr.

Omsorgsförvaltningen är bra på att driva utvecklingsfrågor och vi ligger i framkant inom fler områden. Tjänsten som ekonom är en stabsfunktion och du kommer att arbeta i en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus. Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Vi bygger Avestas framtid – Vill du vara med? För mer information, läs på Avesta kommuns hemsida.

Arbetsuppgifter

I tjänsten som ekonom på omsorgsförvaltningen arbetar du med ekonomifrågor på såväl strategisk som operativ nivå. Tillsammans med förvaltningsekonomen har du huvudansvar för den ekonomiska hanteringen i omsorgsförvaltningen. Då arbetsuppgifterna är mångsidiga är det viktigt att du är strukturerad och självgående.

Dina arbetsuppgifter är bland annat att, under förvaltningschefens ledning, ansvara för omsorgsförvaltningens budetprocess, budgetuppföljning och bokslut. Du kommer på uppdrag av förvaltningschef och resultatenhetschef genomföra kvalificerade ekonomiska analyser och utredningar. Vi vill att du på ett pedagogiskt sätt ska kunna återkoppla och förklara ekonomi till enhetschefer och förvaltningsledning. Du kommer också att ge stöd och service till organisationens verksamhetsansvariga avseende ekonomifrågor som exempelvis löpande statistik och kalkylering. I tjänsten ingår också att sköta omsorgsförvaltningens bokföring.

Kvalifikationer

Du har akademisk utbildning med inriktning mot ekonomi. Erfarenhet och god kompetens att arbeta i IT-baserade kalkyleringsprogram samt vana att arbeta i ekonomisystem är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i offentlig förvaltning.

I den här tjänsten är det viktigt att du trivs med att arbeta med såväl siffor som människor. Då tjänsten innebär kontakter och stöd till chefer på olika nivåer är viktigt att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift samt förmåga att kunna anpassa hur du för fram ditt budskap. Det är av stor vikt att du är analytisk, noggrann och att du har en utpräglad servicekänsla. Du har god samarbetsförmåga och planeringsförmåga. För att kommunens styrprocess ska fungera finns deadlines och centrala anvisningar som medför att hög arbetsbelastning periodvis kan förekomma. Du förväntas därför kunna hantera ojämn arbetsbelastning.

Anställningsform

Tillsvidareanställning, heltid och med tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Sista ansökningsdag: 2017-01-19. Arbetsgivarens referensnummer: C10370/2016. Du är välkommen att söka genom att göra en digital ansökan här.

Kontaktpersoner

Carina Johansson
Förvaltningschef
Telefon: 0226-64 53 11

Anna Lundh
HR Rekrytering
Telefon: 0226-645 338
E-post: anna.lundh@avesta.se

Facklig(a) företrädare

Kontaktuppgifter till din fackliga representanter, klicka här.

Varmt välkommen med din ansökan!

Partners

© 2020 Kommunalekonomernas förening. All rights reserved.
Hemsidan är skapad av AlizonWeb AB.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram