Ekonom

Varbergs kommun har en vision: år 2025 ska vi vara Västkustens kreativa mittpunkt. På vägen dit ska mycket hända. Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, landsbygden, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. Varbergs kommun har drygt 64 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt. Kommunen står inför flera spännande satsningar där bostäder, kommunikation och fritidsaktiviteter är i fokus. I dag är vi cirka 4 800 anställda och nu behöver vi fler medarbetare för att kunna förverkliga visionens verksamhetsidé. Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.

Socialförvaltningens ansvarsområde omfattar såväl äldre- och handikappomsorg som individ- och familjeomsorg. Förvaltningen arbetar enligt en beställar-/utförarmodell vilket medför ansvar för processer som involverar både interna och externa utförare. Socialförvaltningen omsätter ca 1 300 mnkr och ca 50% av verksamheten är i nuläget konkurrensutsatt. All myndighetsutövning är samlad i en uppdragsavdelning (där beställningarna sker) och egendriften är samlad i en utföraravdelning. Socialförvaltningen har en samlad ekonomistab som ansvarar för förvaltningens ekonomistyrning samt ger stöd till hela förvaltningen i ekonomifrågor.

Arbetsuppgifter

Vill du ha stimulerande arbetsuppgifter, ansvar och engagerade arbetskamrater i en trevlig arbetsmiljö i centrala Varberg så är denna tjänst något för dig!

Tjänsten är placerad på den gemensamma ekonomiavdelningen som består av 7 personer. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat innebära ett övergripande ansvar för kvalitetssäkra och utveckla förvaltningens redovisning. Detta innebär att du samordnar arbetet kring bokslut, budget, månadsrapportering, räkenskapssammandrag och arbetet med kostnad per brukare. Då förvaltningen strävar efter att ha så effektiva och ändamålsenliga processer som möjligt kommer du driva utvecklingen av våra ekonomiadministrativa processer till exempel med hjälp av E-tjänster och/eller robotisering.

Du kommer även att ha en central roll i framtagandet av förvaltningens rapporter och analyser samt ge ekonomstöd till förvaltningens övergripande staber. I detta arbete ingår även att aktivt bidra till utvecklingen av beslutsstödsystemet Hypergene. I din uppgift ingår att på ett konsultativt arbetssätt fungera som expertfunktion i ekonomiska frågor.

Kvalifikationer

Du har en akademisk examen inom ekonomi och några års erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete. För att lyckas behöver du vara lyhörd och entusiastisk och trivs med att arbeta i en roll med många kontaktytor. Du tycker om att jobba självständigt och driva frågor framåt och har en god analytisk förmåga. Du ser samband och helhet samt har förmågan att skapa trygghet och inge förtroende i samtal och möten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Har du erfarenhet av Hypergene eller liknande verktyg som kommer att utvecklas kontinuerligt för både planering och uppföljning i kommunen så är det en fördel. Kunskaper i avancerad Excel och vana att hantera stora datamängder är ett plus.

Erfarenhet krävs.

Anställningens omfattning

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Ansökan

Välkommen att göra en digital ansökan genom att klicka här. Sista ansökningsdag är 2019-08-31.

Referensnummer för tjänsten är A895015.

Kontaktperson

Ola Viestam, Avdelningschef ekonomi, 0709-628726, ola.viestam@varberg.se.

Fackliga företrädare

VISION exp 072-358 03 90
Akademikerförbundet SSR 070-267 80 51

Övrigt

Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!