Ekonom, Vingåkers kommun

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.

Arbetsbeskrivning

Kommunens ekonomresurser är samlade centralt under ekonomienheten som organisatoriskt ingår i kommunledningsförvaltningen. Här arbetar ett glatt gäng bestående av ekonomichef, ekonomer, ekonomihandläggare och ekonomiadministratör, totalt 8 personer. Ekonomienheten arbetar främst med redovisning, budget, ekonomisk uppföljning, fakturahantering, finans- och upphandlingsfrågor, ekonomiska riktlinjer och rutiner. Ekonomienheten tillsammans med personalenheten och kommunikationsenheten utgör ledningsstöd och är en service- och stödfunktion till hela kommunorganisationen.

Vi söker dig som har ekonombakgrund och som vill arbeta i en spännande och utvecklande roll hos oss. Arbetet innebär dels att du kommer vara stödekonom mot barn- och utbildningsnämnden och dels kommer du att arbeta med kommunövergripande ekonomifrågor, ekonomi- och verksamhetsstyrning, statistik och nyckeltalsjämförelser. I dina arbetsuppgifter kommer det att ingå att arbeta med budget, månadsuppföljningar, ekonomiska analyser och fungera som ett stöd i ekonomifrågor gentemot förvaltningens verksamheter.

Låter det spännande – tveka inte att snarast skicka in din ansökan!

Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi. Vi ser att du behöver ha arbetat med liknande arbetsuppgifter i några år, och har du arbetat inom offentlig verksamhet är det starkt meriterande.

Du krävs goda kunskaper i Office-paketet, framförallt Excel, och gärna erfarenhet från ekonomisystem. Om du har tidigare erfarenhet av Stratsys är det meriterande.

Vi lägger stor vikt vid att till våra förtroendevalda och förvaltningar lämna en kvalificerad ekonomiservice. Du skall kunna arbeta på ett självständigt och resultatinriktat sätt. Vi har därför stora krav på Dina personliga egenskaper, Din initiativförmåga, Din servicekänsla och Din samarbetsförmåga. Rollen kräver att du har helhetssyn, är strategisk och har ett långsiktigt och brett perspektiv på frågor. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Vi ser att du är kommunikativ och pedagogisk samt att du har lätt för att formulera dig i tal och skrift. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas.

Anställningens omfattning

Tillsvidareanställning, heltid, Tillträde:   2017-09-01

Ansökan

Ansök senast:   2017-06-04
Gör din digitala ansökan här
Referensnummer:   203/2017

Kontakt

Elin Höghielm
Ekonomichef
0151-191 16
073-066 38 39
elin.hoghielm@vingaker.se

Facklig företrädare

Tony Ljungberg

Byggnadsinspektör
0151 – 19145
tony.ljungberg@vingaker.se

Övrigt

Vingåkers kommun uppmuntrar till intern rörlighet och vakansen är endast tillgänglig under förutsättning att ingen internanställd har förtur, eller på annat sätt gör anspråk på tjänsten. Därmed kan tjänsten komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.

Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.