Ekonom med redovisningsansvar

Om Åstorps kommun

Välkommen till Åstorp Söderåsstaden där människor och företag möts och växer.

Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen.

Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med ungefär 16 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling.

Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid.

Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling.

Arbetsuppgifter

Är du redo för att anta en spännande utmaning? Vill du ha ett brett och utvecklande arbete i en inspirerande miljö? Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Åstorps kommun.

I din roll som ekonom med redovisningsansvar på Åstorps kommun tillhör du den centrala ekonomiavdelningen som består av åtta personer. Avdelningen ansvarar för övergripande ekonomiska frågor och processer och är en stödfunktion till övriga förvaltningar och den politiska organisationen i kommunen. Avdelningen är inne i en spännande utvecklingsfas, där det pågår ett intensivt arbete med att utveckla arbetssätt och processer.

Då nuvarande ekonom söker sig vidare till nya utmaningar letar vi nu efter en efterträdare som kan ta vid. Som ekonom med redovisningsansvar arbetar du i nära samarbete med kommunens ekonomichef och du erbjuds ett utmanande och utvecklande uppdrag. För rätt person kommer det att finnas utvecklingsmöjligheter i tjänsten.

I rollen ansvarar du för att Åstorps kommuns redovisning sker enligt legala krav, normbildning och praxis. Du ansvarar för att upprätta delårs- och årsbokslut och årsredovisning för kommunen och kommunkoncernen. Du driver och utvecklar kommunövergripande redovisningsfrågor och ansvarar för moms- och skattefrågor. I din roll kommer du bli involverad i samtliga ekonomiska processer utifrån en kommunövergripande nivå och du kommer arbeta med att säkerställa ekonomisk data och kvalificerat analysunderlag. Systemansvar för kommunens ledningssystem och ekonomisystem ingår i uppdraget.

Vidare innebär tjänsten budgetarbete, finansfrågor, kvalitetssäkring och leverans av statistik och nyckeltal samt övrigt utrednings- och analysarbete.

Kvalifikationer

Vi söker dig med civilekonomexamen och minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.

Du har mycket goda kunskaper i redovisning och ekonomistyrning. Vidare är du bra på att hantera olika ekonomi- och verksamhetssystem och har goda kunskaper i Excel.

Som person är du trygg i dig själv, positiv och driven. Du har en god förmåga att se både detaljerna och helheten. Du är noggrann och strukturerad samt har en mycket god analytisk förmåga. Vidare är du resultatorienterad och har ett proaktivt förhållningssätt.

Tjänsten kräver att du som person är professionell och lugn med god prioriteringsförmåga då arbetstempot periodvis är högt.

Du uttrycker dig väl i såväl tal som skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för rollen.

Mer om tjänsten

Vi erbjuder dig en utmanande och bred roll med utvecklingsmöjligheter i en öppen och kreativ miljö med engagerade kollegor.

I Åstorps kommun har vi även tillgång till Förmån Åstorp, en portal full med erbjudanden, förmåner och fristvårdsbidrag.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktperson

Anna Falkenstam, Ekonomichef, 042- 64016

Fackliga företrädare nås via kommunens växel 042-640 00

Ansökan

Ansök senast 2020-02-26. Välkommen att göra din ansökan digitalt via denna länk.