Redovisningsansvarig, Fastighetskontoret, Administrativa avdelningen

Ansvarar du för löpande redovisningsarbete samt för att upprätta kontorets tertial- och årsbokslut.

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar, salutorg och brandstationer till slott och herrgårdar, konstnärsateljéer, villor och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommungränsen. Vi sitter i moderna lokaler cirka 10 minuter från Centralstationen.

Kontoret behöver nu förstärka ekonomienheten med en redovisningsansvarig som har kunskap och intresse för redovisningstekniska frågor.

Arbetsuppgifter

Som redovisningsansvarig ansvarar du för löpande redovisningsarbete samt för att upprätta kontorets tertial- och årsbokslut. Du gör avstämningar, rättningar, anläggningsredovisning samt genomför analyser och internkontroll inom redovisningsområdet. Du bevakar att lagar och regler efterlevs och upprättar rutiner och utformar anvisningar och riktlinjer för att säkerställa detta. Du utfärdar behörigheter och utbildar i ekonomisystemet Agresso. Inom ditt ansvarsområde utvecklar du rapporter m.m. som stöd för andra roller inom kontoret. Du är kontorets expert inom redovisningstekniska frågor, t.ex. fastighetsmoms. Du driver utvecklingsfrågor inom redovisningsområdet och deltar i andra utvecklingsprojekt inom ekonomi på enheten och på kontoret. Du är lokal systemförvaltare för ekonomisystemet Agresso.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är civilekonom eller har annan relevant universitets- eller högskoleutbildning med redovisningsinriktning och har jobbat i minst tre till fem år med kvalificerade redovisningsuppgifter. Du får gärna har arbetat i en samordnande roll där du förvärvat en helhetssyn på bokslutsarbete, eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av revisionsarbete. Det är meriterande om du har kunskap inom fastighetsrelaterad moms och fastighetstaxering. Mycket av analysarbetet bygger på information från Excel, därför krävs goda kunskaper i programvaran, vana att hantera stora mängder information samt systemintresse för att t.ex. utveckla rapporter. Det är meriterande om du har erfarenhet från fastighetsbranschen samt arbete i kommunal verksamhet eller i en politiskt styrd organisation. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete i ekonomisystemet Agresso. Därutöver krävs god kommunikativ och skriftlig förmåga i svenska språket.

Personliga egenskaper

I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att du ska trivas och lyckas i rollen så behöver du vara utvecklingsorienterad, initiativtagande och får saker att hända. Du ser möjligheter och lösningar istället för problem. För att nå bästa resultat och samtidigt ha riktigt trevligt på jobbet samarbetar du på ett kommunikativt och lyhört vis med god servicekänsla, i rollen ingår mycket kontakter med t.ex. projektledare, chefer och förvaltare på kontoret. Du är också kontaktperson gentemot serviceförvaltningen, varifrån vi köper ekonomitjänster. Dina kollegor upplever dig som en trygg och professionell medarbetare som ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som den ekonom du är planerar, strukturerar och prioriterar du arbetet på ett effektivt sätt. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandarder.

Arbetsplatsbeskrivning

Ekonomienheten är en del av den administrativa avdelningen vars uppdrag är att stödja, styra och utveckla de gemensamma administrativa processerna och verktygen inom kontoret.

Inom ekonomienheten ansvarar vi för övergripande ekonomisk uppföljning, budget och bokslutsarbete, redovisning samt övriga ekonomiadministrativa frågor. Vi har även ansvar för internkontroll.

Övrigt

Hos oss får du:

  • Vara med och utveckla Stockholm
  • Arbeta med spännande och unika fastigheter
  • Goda möjligheter att utvecklas inom ramen för ditt uppdrag och inom Stockholms stad
  • Stor frihet att planera ditt arbete
  • En chef som engagerar, stöttar och utmanar
  • Hjälpsamma och kompetenta kollegor som bidrar till en god stämning på kontoret
  • En centralt belägen arbetsplats
  • Förmåner som exempelvis Rikskortet, friskvård och semesterväxling
  • En arbetsgivare som jobbar med sina utmaningar

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och med tillträde enligt överenskommelse. Referensnummer2019/4019.

Kontakt

Lena Lien, 08 508 269 20

Facklig företrädare

Reza Etemad, Vision, 08-508 269 83
Mark Shafti, Saco, 08-508 269 25
Karin Wrannvik, Ledarna, 076-129 07 50

Ansökan

Gör en digital ansökan genom att klicka här. Sista ansökningsdag är 2019-08-18.

Utbildningskrav

Högskola/universitet.

Partners

© 2020 Kommunalekonomernas förening. All rights reserved.
Hemsidan är skapad av AlizonWeb AB.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram