Redovisningsansvarig Rättviks kommun

Rättvik – livskvalitet in på knutarna! Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare, vilket bidrar till vår ökade inflyttning. Bidrar till trivseln gör också vårt rika kultur- och föreningsliv och vår unika natur. Bevarade traditioner, nytänkande och mod i samklang skapar en fantastisk livsmiljö.

Rättviks kommun ska vara en framtidskommun för boende och besökande kännetecknad av entreprenörsanda och småskalighet. Under devisen “Där tradition möter framtid” vågar vi utmana och utveckla vår kommun, med avstamp i vår historia. Vi vill nu välkomna ännu en medarbetare in i dessa spännande processer!

Är du vår nya erfarna redovisningsansvarige med överblick och känsla för detaljer?

Ekonomienheten i Rättviks kommun är en centralt placerad stödfunktion till kommunens övriga förvaltningar. Enhetens uppgift är att svara för att korrekta ekonomiska underlag kan tas fram till politiska beslut, interna beslut och till offentlig statistik. Ekonomienheten arbetar för att kommunen ska ha säkra och kostnadseffektiva processer för sin ekonomiadministration.

Arbetsuppgifter

Som centralt placerad redovisningsansvarig hos oss kommer dina arbetsuppgifter att innefatta att leda arbetet med att säkerställa ekonomiska data och analysunderlag i den löpande redovisning. Du samordnar och utvecklar kommunens löpande redovisningen genom att effektivisera arbetsprocesser, rutiner och system.

I samband med delårs- och årsbokslut är du spindeln i nätet, samordnar och upprättar delår- och årsbokslut, inkl. koncernredovisning. Under året sammanställer du kommunens månadsprognoser och deltar i utvecklingen av rutinerna kring prognosarbetet.

En viktig del i arbetet är att stödja och utbilda personal på kommunens förvaltningar inom redovisningsområdet på ett konsultativt sätt.

Du har ett övergripande systemansvar för vårt ekonomisystem, Visma/Aditro.

Kvalifikationer

För att lyckas i tjänsten hos oss tror vi att du som söker:

  • har en relevant akademisk examen
  • har minst 5 års erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete och goda kunskaper om offentlig/privat redovisning
  • har goda kunskaper i Office365-paktet med betoning på excel
  • har erfarenhet från arbete i stora affärssystem.

Personliga egenskaper

Som person tror vi att du är analytisk med ett problemlösande förhållningssätt, flexibel och strukturerad med förmåga att planera, organisera och prioritera.

Du har en pedagogisk framtoning och kan redogöra för komplicerade ekonomiska samband på ett enkelt och tydligt sätt, har en god samarbetsförmåga, är noggrann och engagerad.

Att vara intresserad av tekniska frågor och nyfiken på ny teknik är en nödvändighet i vår stora organisation.

Önskvärt är om du också:

  • har tekniska kompetens på It-sidan, bl.a. om filhantering, integration mellan system och e-tjänster
  • har kunskap om sammanställd redovisning/koncernredovisning
  • har erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation
  • har erfarenhet/deltagit i utveckling/förändringsprocesser.

Vi erbjuder dig att vara en del i att utforma våra framtida arbetssätt när vi nu går vidare och utvecklar flera av våra processer. Tjänster tillåter arbete med stor frihet att själv planera sitt arbete, mycket interna och externa kontakter med många tillfällen att motivera och inspirera.

Övrigt

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Sista ansökningsdag är den 8 juli.
Urval av kandidater kommer att påbörjas under v. 28
Körkort klass B – Bil.

Varaktighet/Arbetstid

Heltid, tillsvidareanställning.

Ansökan

Sista ansökningsdag är 2018-07-08. Ange referens: Ekonomienheten. Gör en digital ansökan genom att klicka här.

Kontaktperson

Ekonomichef Ann Lissåker, 0248-70116