Redovisningsekonom till Barn- och utbildningsförvaltningen

Om arbetsplatsen
I tjänsten som redovisningsekonom tillhör du avdelningen för administrativt stöd på Barn- och utbildningsförvaltningen i Solna stad. Avdelningen består av ekonomienheten, enheten för placeringar och registratur samt enheten för handläggning, utredning och tillsyn. Avdelningen leds av en avdelningschef som du kommer att rapportera till.

Vad innebär arbetet?

I rollen som redovisningsekonom kommer du att ingå i ett team tillsammans med förvaltningens chefscontroller, två ekonomer, en redovisningsekonom och en ekonomiassistent. Som redovisningsekonom kommer du att ansvara för:

  • löpande periodiseringar på månadsbasis och vid delårs- och helårsbokslut
  • förvaltningens kodplan, budgetering och uppföljning av inventarieinvesteringar
  • att hantera och följa upp interkommunala ersättningar och utbetalning av bidrag till friskolor.

Utöver kärnuppgifterna ingår det i rollen att tillsammans med övriga i teamet genomföra utredningar och analyser samt vara ett stöd i ekonomifrågor till administratörer och chefer

Vem söker vi?

Till rollen söker vi dig som har en högskoleexamen inom ekonomi och några års erfarenhet av arbete inom redovisningsområdet. Har du tidigare arbetat i ekonomisystemet Raindance ses det som meriterande. Erfarenhet från kommunal verksamhet och inom barn- och utbildningsfrågor är en fördel men inget krav. Goda kunskaper i Excel och erfarenhet av att arbeta med digitala beslutsstödsystem ses också som meriterande.

Som person är du noggrann och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är van vid att arbeta med komplexa frågor, tar initiativ till att utveckla arbetet och uppnår resultat. För att trivas i denna tjänst är det viktigt att kunna se helheter, vara flexibel och se möjligheter till förändring. Du är serviceinriktad och har vilja och förmåga att hjälpa och kommunicera med andra.

Vårt erbjudande

Vi erbjuder en tjänst på en arbetsplats som är inne i ett skede av utveckling och förändring där målet är en ekonomihantering som uppfyller framtidens krav på kvalitét och effektivitet. Då tjänsten delvis är förändrad med nya arbetsuppgifter finns det goda möjligheter att vara med och påverka och utforma nya rutiner och arbetssätt.

Mer information

Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Maria Gyllenberg, Chefscontroller, maria.gyllenberg@solna.se, eller telefon 08-746 11 07.

Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 16/6-19. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Gör en digital ansökan genom att klicka här.

Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Barn- och utbildningsförvaltningen svarar för omsorg och utbildning av barn och ungdomar. I verksamheten ingår förskola och pedagogisk omsorg, förskoleklass, fritidshem, grundskola, särskola och en gymnasieskola. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.