Redovisningsekonom till Ekerö kommun

Vill du jobba i småstaden intill storstaden?

Ekerö kommun är en växande småstad 1 mil från Stockholms innerstad. I en nära framtid, och när ”Förbifart Stockholm” är klar, kommer Ekerö att vara länets mest attraktiva kommun att bo och verka i. Utöver lugnet, naturen och närheten till stadspulsen så erbjuder Ekerö en professionell kommunal organisation med korta beslutsvägar och en stark drivkraft att ”ständigt göra allt lite bättre”. Vill du jobba i småstaden intill storstaden? Ta chansen att bli en del av Ekerös spännande utveckling!

Ekonomienheten med 14 medarbetare är en del av kommunledningskontoret. Kommunens bruttoomsättning är 1,7 mdkr och investeringsprogrammet omfattande. I kommunkoncernen ingår det helägda bostadsbolaget. I enheten ser vi en styrka i att vi är olika som personer och kan skilda saker. Vi har gemensamma mål för utveckling och samarbete är en självklarhet parallellt med individuellt ansvarstagande.

Arbetsbeskrivning

Är du vår nya kollega som är specialist på kommunal redovisning? Då ska du söka det här jobbet där du ansvarar för att vid delårs- och årsbokslut upprätta och sammanställa kommunens och koncernens finansiella rapportering och finansiella analyser. Du ansvarar för kommunens anläggningsreskontra och bidrar med din kompetens i exploateringsredovisningen och i redovisning av andra försäljningar. Du jobbar också med beräkningar av pensioner och räntor och med allmänt förekommande uppgifter inom redovisningsområdet i det löpande arbetet och inför månadsbokslut.

Det här jobbet innebär att du i många delar arbetar självständigt. Men en framgångsfaktor är samarbetet med kollegorna vid ekonomienheten och vid de större förvaltningarna.

Vid ekonomienheten arbetar vi nära många kollegor i hela den kommunala organisationen. Vårt huvuduppdrag omfattar ekonomisk planering, stöd och styrning med budget, uppföljning och prognos, ekonomi- och verksamhetsrelaterad statistik och nyckeltal, verksamhetsmål samt redovisning med hantering av leverantörsreskontra, kundreskontra, anläggningsreskontra och kassa, finansiering, bokslutsarbete med årsredovisning och kommunens upphandling av ramavtal för varor och tjänster. I Ekerö kommun är det ekonomiska ansvaret delegerat ut i den kommunala organisationen.

Kvalifikationer

Du har ekonomutbildning vid universitet/ högskola, motsvarande civilekonom, med inriktning mot redovisning. Du har några års arbetslivserfarenhet där du jobbat med kvalificerade redovisningsuppgifter, gärna inom kommunal verksamhet.

Som person är du genuint intresserad av och har en djup kompetens inom redovisningsområdet. Du är noggrann utan att tappa helhetsperspektivet och har förmåga att tolka och analysera ekonomiska data och samband. Du ska ha erfarenhet av praktiskt arbete i större affärssystem och det är meriterande om du tidigare använt ekonomisystemet Raindance. Du tar initiativ och vill och kan bidra till en ständig förbättring av vår kommunala redovisning samtidigt som du är uthållig. Du kan uttrycka dig väl och vi värdesätter god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform

Tillträde enligt överenskommelse. Heltid. Tillsvidare.

Ansökan

Urval och intervjuer kan komma att ske även under ansökningstiden, ansök därför redan idag dock senast 2017-09-10.
Du är välkommen att söka genom att göra en digital ansökan här. 

Kontaktpersoner

Katinka Madsen
Ekonomichef
tel. 08-124 571 81

Agneta Josefsson
Civilekonomerna
tel. 08-124 571 23

Välkommen med din ansökan!

Partners

© 2020 Kommunalekonomernas förening. All rights reserved.
Hemsidan är skapad av AlizonWeb AB.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram