Vi söker en Controller med investeringsfokus

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde är i dagsläget en av de 10 kommunerna i landet som investerar mest per invånare. Under 2018 kommer vi att ha investerat ca 850 miljoner kronor i skolor, förskolor, infrastruktur, äldreboende med mera. Detta gör att vi ser vikten av att investeringarna är noggrant analyserade så vi håller nere kostnadsnivån.

Enheten budget och analys har idag fem medarbetare och är tillsammans med redovisningsenheten en del av avdelningen ekonomi och verksamhetsstyrning som tillhör sektor styrning och verksamhetsstöd. Avdelningen är ett stöd till hela koncernen och har 28 medarbetare i ett väl sammansvetsat gäng med bred kompetens. Att jobba hos oss innebär en spännande dynamik av att arbeta övergripande inom ekonomi och verksamhetsstyrning med politiker och tjänstepersoner i kommunledning, bolag och sektorer. Enheten budget och analys målsättning är tydlig ekonomi- och verksamhetsstyrning för att uppnå effektiv resursanvändning.

Arbetsuppgifter

När vår nuvarande investeringscontroller kommer gå vidare till en annan roll i kommunen söker vi nu en ersättare. Rollen innebär att du, tillsammans med oss bidrar till en ännu bättre styrning av Skövde kommuns investeringar. Du kommer att ha ett samordningsansvar för våra investeringar och arbeta såväl på strategisk som operativ nivå. Exempel på arbetsuppgifter är bland andra att: tydliggöra investeringsprocessen, analysera nämndernas investeringsbehov, upprätta investeringskalkyler, vara länk mellan fastighetsavdelningen och ekonomiavdelningen, budget, prognoser, likviditetsplanering, ansvar för policys och styrdokument.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en examen från universitet eller högskola inom ekonomi alternativt utbildning som arbetsgivaren finner motsvarande. Du har en god vana av att arbeta i kvalificerade ekonomi- och verksamhetssystem. Meriterande är erfarenhet av att leda andra i ditt arbete samt har kunskap om ekonomi från offentlig verksamhet. Det är även meriterande om du har kunskap inom fastighet-, bygg- och investeringsekonomi.

Att du har en god samarbetsförmåga är en förutsättning för att lyckas i denna roll då samverkan med politik, kommunledning och verksamhet är en stor del. Vi ser också att du är analyserande, strukturerad, har självförtroende och en god kommunikativ förmåga. Det är viktigt att du trivs med att jobba i ett högt arbetstempo, att du är driven och initiativrik. Du behöver vara en positivt inställd person som tycker om att arbeta med utveckling och har förmåga att bygga upp rutiner och arbetssätt.

Övrigt

Jämställda och jämlika verksamheter är väldigt viktigt för oss. Olika bakgrunder och tillhörigheter ser vi som en tillgång. Våra arbetsplatser ska också vara fria från diskriminerande strukturer.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.

Anställningsform

Tillsvidareanställning, heltid och med tillträde enligt överenskommelse

Ansökan

Gör en digital ansökan genom att klicka här. Referensnummer A832053. Sista  ansökningsdag 2019-01-01.

Upplysningar om tjänsten

Maria Vaziri, Ekonomichef, 0500-49 78 80.

Annelie Nyman, Redovisningschef, 0500-497397.