Vill du vara med och skapa ekonomiprocesserna i Alvesta kommun?

Alvesta kommun med ca 20 000 invånare – södra Sveriges mittpunkt. Vår utgångspunkt är lokalt boende med globala möjligheter. Här finns bra boendemiljöer med närhet till såväl stad som landsbygd och rika möjligheter till en aktiv fritid. En traditionell kommun med spännande utmaningar tillsammans med fantastiska möjligheter. Vill du vara med på vår resa?

Du kommer att tillhöra kommunens ekonomi- och upphandlingsavdelning som organisatoriskt ingår i kommunledningsförvaltningen och som ansvarar för utveckling, samordning och planering av kommunens ekonomi- och upphandlingsfrågor. Avdelningen bistår såväl kommunstyrelsen i strategiska ekonomifrågor som förvaltningarna i deras ekonomiska planering och uppföljning. Du kommer ingå i en avdelning med 15 medarbetare.

Arbetsuppgifter

Just nu befinner sig Alvesta kommun i en spännande fas eftersom bland annat ett beslutsstödsystem ska införas. Att införa ett bra IT stöd för planering och uppföljning innebär ett modernt verktyg också för ekonomiprocesserna. Vill du vara med att påverka dessa processer utifrån ditt perspektiv som blivande ekonom inom omsorgsförvaltningen respektive utbildningsförvaltningen?

Som ekonom i Alvesta kommun kommer du att bli delaktig i ett utvecklingsskede för att kunna möta framtidens krav på uppföljning, analyser, budgetarbete, prognoser med mera. Du kommer att ha en nyckelroll i dessa processer på förvaltningen, liksom även när det gäller bokslut, redovisning och olika kalkyler. Du kommer att ha ett nära samarbete med förvaltningsledning och olika enhetschefer. Du kommer också att presentera olika ekonomiska rapporter i politiska sammanhang, möten med enhetschefer och i ledningsgrupp. Du kommer att ingå i ledningsgruppen på förvaltningen. Du förväntas att hålla dig uppdaterad inom förvaltningsspecifika frågor som rör ekonomi samt delta aktivt i förvaltningens utvecklingsarbete. Vid behov bidrar du och tar initiativ för att även utveckla specifika ekonomifrågor genom att delta i kommunövergripande projekt och utredningar.

Som ekonom till omsorgsförvaltningen kommer du att vara ett stöd i ekonomifrågor för förvaltningens ansvarsområden som är social omsorg för äldre personer, personer med funktionsnedsättning samt kommunal hälso- och sjukvård.

Som ekonom till utbildningsförvaltningen kommer du tillsammans med ytterligare en ekonom, att vara ett stöd i ekonomifrågor för förvaltningens ansvarsområden som är förskola, skolbarnsomsorg, grundskola, särskola/LSS, gymnasie- och vuxenutbildning.

Kvalifikationer

Du har en högskole- eller universitetsexamen inom ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har minst några års erfarenhet av arbete som ekonom där ekonomiska analyser, prognosarbete, redovisning och bokslutsarbete varit en del av arbetet. Vi söker dig som kan arbeta självständigt och kan planera och organisera ditt arbete samt prioritera bland arbetsuppgifterna. Som person är du utvecklingsinriktad och ser såväl helheten som delar och detaljer. Du har god samarbetsförmåga och förmåga att ta egna initiativ och trivs i en verksamhet där förändringar är en naturlig del. Du är pedagogisk och analytisk samt har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Arbetet förutsätter att du har förmåga att arbeta mot deadlines vilket kräver att du är strukturerad. Du ska kunna presentera information på ett pedagogiskt sätt. Det är meriterande om du har erfarenhet från omsorg- respektive utbildningsverksamhet och om du tidigare har jobbat i en politisk styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Tillsvidareanställning. Heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Sista ansökningsdag 2018-04-01. Referensnummer: A760887/2018. Du är välkommen att söka här.

Kontaktpersoner

Christina Utterström
Ekonomichef 0472-151 01

Per Elmgren
Processansvarig beslutsstöd/tillf ekonom omsorgen 0472-150 37

Marita Vik
Ekonom utbildning 0472-153 04