Sätt människan i centrum: så blir du en framgångsrik förändringsledare

Ett lyckat förändringsarbete handlar precis lika mycket om kommunikation och ledarskap som om strategi, resursplanering och resultatmål. Det är dock vanligt att organisationer fokuserar betydligt mer på det sistnämnda. Mathias Westphal är en erfaren affärsutvecklare och förändringsledare, och är kursledare för KEF:s nya kurs i förändringsledning. Här berättar han om vad som krävs för att åstadkomma ett lyckat förändringsarbete.


– Många tror att förändringsprojektet kommer att fungera bara det finns en bra och tydlig plan, men du måste också öppna upp en dialog för att förstå hur planen mottas och vilken förändringsvilja som finns.
— Mathias Westphal

Förändringsarbete handlar inte bara om att implementera nya strategier. Det handlar också minst lika mycket om att åstadkomma social förändring bland dina medarbetare. För att åstadkomma en lyckad förändring behöver förändringsledare kommunicera, hantera motstånd och skapa delaktighet och motivation hos dem som berörs. Mathias Westphal har lång erfarenhet som förändringsledare, och har bland annat arbetat med att utbilda chefer och organisationer för att lyckas i förändringsprocesser. Han menar att långsiktig förändring kräver att ledarna sätter människan i centrum.

– Förändringsledare som har förmågan att driva och hantera beteendeförändringar har större chans att lyckas med sitt förändringsarbete. Att få människor att själva vilja förändra sitt beteende är avgörande för att förändringen ska bli bestående. Det är därför viktigt att förändringsledare tar hänsyn till både den strukturella och den sociala förändringen för att skapa en lyckad förändring.

“Tvång inte är en hållbar metod för långvariga förändringar”

För att åstadkomma positiva beteendeförändringar behöver förändringsledare vara medvetna om att tvång inte är en hållbar metod för långvariga förändringar. Det handlar inte bara om att sända ut sin vision, utan också om att verkligen få med sig alla medarbetare på tåget.

– De flesta förändringsprojekt misslyckas redan i början och beror ofta på att du inte har en tillräckligt tydlig och attraktiv målbild, vilket leder till att du inte får med dig medarbetarna. Du måste också rättfärdiga förändringen och förklara varför vi behöver förändras. Om inte så blir det mycket svårt att få med sig medarbetarna. 

Att skapa en attraktiv vision hänger ihop med graden av medarbetarnas engagemang – ju starkare vision desto högre engagemang. En viktig insikt är att människor agerar utifrån sina känslor, och att det är just därför som ledare bör lägga tid på att utforma visionen och kommunicera den. 

– Förändring är alltid närvarande idag på ett helt annat sätt än den var för ett par år sedan. Takten går helt enkelt väldigt mycket snabbare, vilket gör att det är oerhört viktigt att ledare har kunskap om hur man driver förändringsprojekt.

Så hanterar du motstånd: fem förutsättningar för förändring

Förändring är inte alltid något som uppskattas av medarbetare. Mathias menar att detta ofta beror på att kommunikationens värde underskattas, vilket gör att det hela bli otydligt för medarbetarna. Om du inte får medarbetarna att tro på förändringen så kommer det inte att fungera. Som ledare måste du hitta roten till medarbetarnas misstro och skapa förtroende.

– Det gäller att förstå varför medarbetarna reagerar som de gör. För att lyckas med din förändringskommunikation behöver du ha fem grundförutsättningar på plats:

  • En tydlig och attraktiv målbild

  • Motivation att vilja förändras

  • Kompetens att genomföra förändringen

  • Resurser: tid, pengar och arbetskraft

  • En plan för hur ni ska gå tillväga

– Många tror att förändringsprojektet kommer att fungera bara det finns en bra och tydlig plan, men du måste också öppna upp en dialog för att förstå hur planen mottas och vilken förändringsvilja som finns. Konflikter som handlar om sakfrågor är i grund och botten positiva, de är tecken på engagemang som du inte ska vara rädd för att bemöta. Var beredd på att det inte kommer bli som du har tänkt dig. Du måste vara beredd att justera, att ta tempen på organisationen och att vara öppen för förändringar i omvärlden.

Din uppgift som ledare är att hantera motståndet och ta vara på den viktiga information som kan finnas där. Detta gör du genom att:

  • Lyssna och ställ frågor för att försöka förstå vad motståndet bottnar i. Det kan handla om en rädsla för att inte klara av det nya, eller för att någon del av verksamheten ska påverkas negativt.

  • Gå du till botten med motståndet och visa att du tar det på allvar. Därmed får du fler att acceptera förändringen.

  • Lägg inte all din tid och uppmärksamhet på motståndarna, du behöver också upprätthålla motivationen hos de medarbetare som är positiva till förändringen.

  • Engagera dina medarbetare med inställningen att de är kompetenta, vill utvecklas och ta ansvar. 

  • Visar tillit, lyssna och delegera. På så sätt får du dem att engagera sig i förändringsarbetet och ta ansvar för att nå målet.

Är du delaktig eller leder förändringsprojekt i din organisation? Under vår kurs i framgångsrik förändringsledning får du lära dig metoder och verktyg för att säkerställa att du får med dig medarbetarna. Läs mer om kursen: Framgångsrik förändringsledning

5 tips för framgångsrik förändringsledning

  • Lyssna och ställ frågor för att försöka förstå vad motståndet bottnar i. Det kan handla om en rädsla för att inte klara av det nya, eller för att någon del av verksamheten ska påverkas negativt.
  • Gå du till botten med motståndet och visa att du tar det på allvar. Därmed får du fler att acceptera förändringen.
  • Lägg inte all din tid och uppmärksamhet på motståndarna, du behöver också upprätthålla motivationen hos de medarbetare som är positiva till förändringen.
  • Engagera dina medarbetare med inställningen att de är kompetenta, vill utvecklas och ta ansvar.
  • Visar tillit, lyssna och delegera. På så sätt får du dem att engagera sig i förändringsarbetet och ta ansvar för att nå målet.
Föregående
Föregående

Nominera din favorit till KEF:s utmärkelser!

Nästa
Nästa

Enkät om ekonomiskt beslutsfattande gav bidrag till Ukraina