Chef till sektionen för inköp, redovisning och lön
Om oss
Kommuner och regioners verksamheter är välfärdens kärna. Det är verksamheter som berör miljontals människor, varje dag. Våra medlemmar har gett oss ett tydligt uppdrag: att Sverige ska ha världens mest innovativa och omtänksamma välfärd.
De kommande åren står vi inför utmaningar som kräver mod, kreativitet, kompetens och förändringsvilja. Vi tar med det som är bra idag när vi skapar morgondagens välfärd. Vi möter förändring med utveckling. Vi tror på dig och på din förmåga.
Arbetsbeskrivning
SKR har höga ambitioner vad det gäller att utveckla vår interna stabsverksamhet. Nu söker vi dig som vill leda en nybildad sektion inom stab ekonomi med ansvar för inköp, redovisning och lön - tre centrala funktioner som är helt nödvändiga för att verksamheten ska fungera. Rollen innebär ett aktivt och synligt ledarskap i en snabbrörlig miljö med många kontaktytor och intressenter.
Ditt uppdrag är att säkerställa enkla, effektiva och hållbara processer och därmed skapa en stabil och viktig grund för verksamhetens styrning samtidigt som du driver utveckling och digitalisering framåt. Du ansvarar även för systemförvaltning och utveckling av vårt ekonomisystem.
Du rapporterar direkt till ekonomidirektören, är ett stöd till ledning och chefer och samspelar aktivt med andra, både inom organisationen och externt. Sektionen består av 11 medarbetare.
Din profil
Vi söker en erfaren chef med förmåga och erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete i en komplex organisation. Du har erfarenhet av att leda specialister och skapa samordning mellan flera olika funktioner. Du är en ledare som visar tydlig riktning, skapar förutsättningar för dina medarbetare att lyckas och samverkar för att nå resultat. Du bygger relationer, skapar förtroende och inspirerar till en kultur med engagemang och framdrift.
Du behöver ha akademisk examen inom ekonomi, redovisning eller motsvarande och flera års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och ekonomistyrning. Du har god kunskap om redovisningsprinciper, moms, skatt och bokslutsarbete samt erfarenhet av lönehantering, arbetsrätt och skattelagstiftning. Har du dessutom erfarenhet av inköp, offentlig upphandling och avtalsförhandling är det meriterande. Du har erfarenhet från offentlig sektor, gärna även från privat eller ideell sektor.
Som person är du strukturerad, noggrann och analytisk samtidigt som du har förmåga att se helheten och hitta lösningar. För att lyckas i rollen behöver du också vara driven och affärsmässig, du initierar aktiviteter och uppnår resultat. Det är en självklarhet att du har hög integritet och ansvarskänsla. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.
Säkerhetskontroll kan komma att genomföras på slutkandidat.
Välkommen med din ansökan!
Övrig information
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla invånare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.
SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov.
Ansökningsinformation
Referensnummer: C284012
Publicerad: 2025-10-24
Ansök senast: 2025-11-12
Anställningsvillkor
Antal tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Kontaktpersoner
Fredrik Holst, Ekonomidirektör, 08-452 7867, fredrik.holst@skr.se
Michael Santesson, Akademikerföreningen, 08-452 72 47, michael.santesson@skr.se
Jaanika Kvarnkvisth, Vision, 08-452 78 05, Jaanika.Kvarnqvisth@skr.se
Sök tjänsten
Sista ansökningsdag: 2025-11-12