Redovisning av kommunala pensioner
Välkommen på en utbildning om redovisning av pensionskostnader. Under dagen tar vi oss bland annat an ett praktikfall och tittar på redovisningen av pensionshändelser under ett år.
Utbildningen genomförs av vår partner, KPA i samarbete med oss på KEF.
Utbildningen riktar sig till dig som arbetar med ekonomi eller HR inom kommun och region och behöver en övergripande kunskap om redovisning av pensioner och olika pensionsbegrepp.
Mål med kursen
Kursen ger dig bättre förståelse för de pensions- och redovisningsbegrepp du träffar på i ditt arbete och som används i årsredovisningen.
Efter kursen kommer du
fått kunskap om det kommunala pensionssystemet
förstå pensionsskuldens olika delar
fått erfara löpande bokföring av pensionshändelser under ett år med hjälp av praktikfall
kunna hantera pensioner i bokslutet
veta hur man bokför pensionsskulder
fått övergripande kunskap om omföringar och periodiseringar
kunna göra löneskatteberäkningar och deklarera löneskatt
förstå årsredovisning, noter och verksamhetsberättelsen
Kursen är interaktiv, vilket innebär att vi varvar föreläsning med olika aktiviteter som kräver ditt engagemang.
Föreläsare
Denna kurs genomförs av KPA Pension i samarbete med oss på KEF
Datum och tid
4 november 2025 kl. 9.00–15.30
Plats
Kursen är digital och hålls i Teams eller Zoom.
Pris
7 400 kronor exkl. moms.
Har arbetsgivaren avtalade priser gäller dessa för samtliga deltagare.
Sista anmälningsdag: 3 november
Partner: KPA
Kursen genomförs av KPA i samarbete med KEF.
Kontakt för frågor
KPA Pension
utbildning@kpa.se