Tjänster vi erbjuder

Vi erbjuder mer än evenemang och konferenser.

Vi som arbetar på KEF har en bakgrund som innebär att vi utöver de kurser, evenemang och konferenser vi erbjuder, även har möjlighet att åta oss enskilda uppdrag inom ett flertal områden.

De kompetenser vi kan erbjuda baseras på vår erfarenhet från tidigare tjänster och konsultuppdrag inom kommuner, revisionsföretag, managementföretag, IT-företag och konsultföretag med tjänster riktade mot offentlig sektor.

Här är exempel på några av alla de kompetensområden som vi kan hjälpa dig med:

  • Coaching

  • Förbättring av den interna kontrollen

  • Hemma-hos-utbildningar

  • Kompetensinventering

  • Förbättra ekonomistyrningen med hjälp av BEEM-modellen

  • Kommunal ekonomi för chefer, politiker och övriga icke-ekonomer

Du kan läsa mer om respektive tjänst nedan.

 

Kontakta oss

Om du är intresserad av våra tjänster är du välkommen att kontakta oss via info@kef.se eller på telefon: 0720-61 70 90.

Coaching för medlemmar

Genom professionell coaching kan du få hjälp att utvecklas i din ekonomroll.

Coaching är en effektiv form av kompetensutveckling. Du vill nå en förändring i någon del av din yrkesroll och är beredd att ta ansvar för utvecklingen. Genom coaching får du hjälp att definiera nuläget och din målbild. Med hjälp av konkreta verktyg och kraftfulla frågor arbetar du och din coach tillsammans mot målet.

Hur svarar du på nedanstående frågor?

  • Känner du dig otillräcklig ibland?

  • Känner du dig ensam i din roll?

  • Upplever du att du ägnar dagen åt fel saker?

  • Vill du känna dig tryggare och säkrare i din ekonomroll?

  • Vill du ta nästa steg i karriären?

Har du svarat ja på någon av ovanstående frågor kan vårt coachingerbjudande vara något för dig.

Kontakt och förfrågningar

Hör av dig om du är intresserad av coachning för medlemmar: Göran Andersson, 072-0617060, goran.andersson@kef.se.

Skräddarsydda utbildningar

De kurser och seminarier som arrangeras av KEF kan vi även genomföra på beställning i din egen organisation. Det kan vara kurser som redan finns i vårt öppna utbud eller en skräddarsydd kurs som du vill komponera tillsammans med oss.

Det kan vara enskilda kommuner och regioner eller några kommuner i samarbete som beställer. Oftast går dessa kurser att genomföra till ett lägre pris eftersom du slipper en längre resa och vi kan hålla lokalkostnaderna nere. Ni får också ut mer av kursen genom att få diskutera skarpa utmaningar kollegor emellan.

Exempel på kurser som genomförts som hemma-hos:

  • Ekonomen som analytiker

  • Ekonomen i ledningsgrupp

  • Exploateringsredovisning

  • Intern kontroll och styrning

  • Kommunal ekonomi för ekonomiassistenter

Kontakt och förfrågningar

Om du är intresserad av att genomföra en utbildning hemma hos dig så är du välkommen att kontakta oss på info@kef.se.

Förbättra den interna kontrollen

Har ni funderat över vad en god intern kontroll innebär? Eller har ni som arbetar med den interna kontrollen funderat på hur ni ligger till mot sådant som anses viktigt i olika ramverk och kvalitetssystem? Skulle ni vilja göra bedömningar kring styrkor och svagheter inom området, få tips om hur den interna kontrollen kan följas upp, eller analysera risker inom olika områden?

Vi på KEF har rådgivare med lång erfarenhet som har möjlighet att hjälpa er. Här listar vi några exempel på de tjänster vi kan erbjuda.

» Workshop kring begreppet intern kontroll
Vi håller en förutsättningslös diskussion om hur ni arbetar med begreppet intern kontroll inom kommunen och/eller förvaltningen. Vi för resonemang kring styrkor och svagheter, ger idéer till förbättringar och visar exempel på hur andra kommuner arbetar med den interna kontrollen. Ni får exempel på hur den interna kontrollen kan utvärderas. Vi ger feedback på ert arbete med den så kallade interna kontrollplanen.

» Utbilda ekonomer/controllers, nämnder och/eller kommunledningsgruppen inom intern kontroll
En dag eller halvdag kan innehålla följande delar:
• Definitioner
• Vad är en god intern kontroll?
• Varför är en god intern kontroll viktigt?
• Styrning och kontroll, hur hänger det ihop?
• Ansvarsfrågor
• Riskanalys
• Vad anses viktigt i COSO och andra ramverk

» Självskattning/utvärdering kring styrkor och svagheter avseende nämndens interna kontrollarbete
Under ledning av oss gör nämndens ledamöter eller tjänstepersoner en självskattning av hur man anser sig ligga till i sitt arbete med den interna kontrollen.

» Utvärdera specifika verksamhetsområden och processer
Via enkäter och/eller workshops går vi igenom de styrkor, svagheter, olika problem och förbättringsförslag vi delgetts.

» Workshop: inventering/analys av risker
Vi kan delta som processledare vid genomgång av era risker och hur de hanteras idag. Vi ger ideér och för en diskussion kring vad som skulle kunna förbättra hanteringen.

Kontakt och förfrågningar

Kontakta oss på info@kef.se för mer information.

 

Ekonomichefsprogram

Vi erbjuder två utbildningsprogram för dig som jobbar som, eller kommer att jobba som ekonomichef:

Ny eller blivande ekonomichef

Det här utbildningsprogrammet är speciellt framtaget för dig som är ny i rollen som kommunal ekonomichef. Kursen passar också bra för dig som arbetar som biträdande ekonomichef eller som så småningom ska träda in i rollen som ekonomichef.

Kontakta Göran Andersson, KEF
0720- 61 70 60, goran.andersson@kef.se

Framtids- och ledarutvecklingsprogram för ekonomichefer

Ekonomichefer inom kommunal sektor har en nyckelroll i bygget av framtidens välfärd. Denna roll blir än viktigare framöver eftersom både finansiering och styrning av välfärden kräver allt mer av ledarna i dagens komplexa värld där så väl osäkerheten som behovet av krishantering ökar. Även Covid-19 med sin ”lockdown” fungerar redan nu på många sätt som en framtidsaccelerator i det nya normala, inte minst teknologiskt.

Nästa tillfälle är planerat till den 6–7 februari 2023.

Kontakta Roland Svensson, KEF
072-065 00 57, roland.svensson@kef.se

Kompetensinventering

Genomför en kartläggning för att få en överblick över medarbetarnas kompetens. Kunskapsinventeringen är anonym och redovisas på gruppnivå.

Efter genomförd inventering sammanställs resultatet, där det framgår inom vilka områden gruppen har goda kunskaper och på vilka områden det finns utvecklingspotential.

Kunskapsinvesteringen omfattar tre kärnområden för ekonomiarbetet:

  • Kommunal redovisning

  • Moms

  • Kommunalrätt

Dessa tre kunskapsområden används dagligen av de som jobbar inom ekonomiområdet, oavsett om det görs medvetet eller omedvetet. Det är därför av yttersta vikt att arbetet och dagliga beslut vilar på goda kunskaper.

Så funkar det

Kunskapsinventeringen genomförs på samma kunskapsnivå som de kunskapstester som KEF genomför inom den grundläggande nivån inom vårt certifieringsprogram. Skillnaden mot vanliga kunskapstester är att beställaren får en detaljerad sammanställning över nivån på kunskaperna inom de olika områdena. Detta underlag blir en ovärderlig källa för planering av eventuell fortbildning.

Pris

Vi erbjuder ett paket för kunskapsinventering inom de tre grundläggande kunskapsområdena ovan för mellan 20 till 50 deltagare till ett pris av 20 000 kr. Är alla deltagare medlemmar i KEF så blir priset endast 15 000 kr.

Kontakt och förfrågningar

Kontakta oss på info@kef.se för mer information om kompetensinventeringen.

 

Kommunal ekonomi för chefer, politiker och övriga icke-ekonomer

På KEF erbjuder vi även utbildningar om kommunal ekonomi för dig som inte är ekonom, här är några exempel:

Kontakt och förfrågningar

Välkommen att kontakta oss på info@kef.se för mer information om utbildningar för icke-ekonomer.

 

Utveckla och förbättra ekonomistyrningen med hjälp av BEEM-modellen

BEEM-modellen ger organisationen underlag för att förbättra och effektivisera sin styrning. Utvärderingen ger kommunledningen ett underlag kring hur ekonomi och verksamhetsstyrning upplevs fungera via budgetansvarigas och andra intressenters uppfattning om förutsättningarna. Exempel på andra intressenter kan vara: budgetchef, redovisningschef, kvalitetsstrateg eller verksamhetsutvecklare.

Utvärderingen baseras på ett trettiotal frågor, indelade i tio olika områden. Den genomförs i tre steg:

1) Initiera
I steg ett skapas samsyn kring vad utvärderingen kan ge och vad som krävs för ett lyckat resultat. Vi diskuterar även behovet av att eventuellt komplettera utvärderingen med frågor som är viktiga för er. Här klargörs även tidsplanen för genomförandet och för när resultatet ska återrapporteras.

2) Genomföra och analysera
I steg två besvaras frågorna av chefer och medarbetare i er organisation (budgetansvariga och andra nyckelpersoner). Därefter sammanställer vi och gör en analys av resultatet.

3) Kommunicera underlaget
I steg tre presenteras underlaget och analysen. Resultat visar var ni har era styrkor och inom vilka områden det finns förbättringspotential. Tillsammans diskuterar vi hur ni kan gå vidare efter utvärderingen. Efter det avslutande steget får ni det sammanställda underlaget.

Hur resultatet används

Svaren presenteras avpersonifierade och organisatoriska enheter med få svarande redovisas samlat. Kommentarer avseende konsekvenser och förslag kan komma att sammanfattas. Svaren levereras i en analys och presentationsdatabas byggd i Excel. Ni får en egen kopia av allt underlag och får alltså möjlighet att på egen hand fördjupa analysen.

Vi rekommenderar att ni genomför utvärderingen vid minst två olika tillfällen. Tiden mellan tillfällena ska vara tillräcklig för att ert förbättringsarbete ska hinna ge önskad effekt.

Pris

Priset är differentierat beronde på kommunstorlek:
Den lilla kommunen: (< 25 000) betalar 20 000 kr.
Den stora kommunen: ( > 200 000) betalar 40 000 kr.

Om ni förbinder er att genomföra utvärderingen mer än en gång lämnas 20 procents rabatt från och med den andra utvärderingen.

Kontakt och förfrågningar

Tveka inte att ta kontakt med någon av oss om du vill veta mer!

Göran Persson Lingman, 072-060 66 50, goran@kef.se
Johan Skeri, 070-733 22 35, johan.skeri@kef.se