3 tips när du pratar siffror med icke-ekonomer

Många ekonomer vill vara korrekta – men glömmer att vara begripliga. Överlastade tabeller, abstrakta texter och monotona presentationer riskerar att stå i vägen för det viktigaste: att nå fram med sitt budskap.


Att kunna siffror är en sak – att få andra att förstå dem är en annan. Ekonomer lägger ofta stor vikt vid att vara korrekta, men riskerar att tappa mottagaren på vägen. Särskilt med tanke på att den som ska ta till sig av informationen kanske inte är bekant med de ekonomiska begreppen.

– Det finns en uppriktig vilja att dela med sig av hela bilden, men resultatet blir ofta överlastade tabeller eller abstrakta texter, säger Maria Hultberg, språkkonsult i svenska med lång erfarenhet från offentlig förvaltning och lärare på KEF:s kurs Att skriva och tala ekonomi.

Hon menar att många ekonomer missar att de faktiskt behöver hjälpa mottagaren att tolka materialet – utan att förlora sin objektivitet.

– Det är inte att ta ställning att lyfta fram vad som är viktigast. Tvärtom. Det är att visa respekt för mottagaren, säger hon.

Kommunikationskonsulten Marie-Louise Zeisig, som också är lärare på kursen, ser liknande mönster i muntliga presentationer. Många ekonomer har noggrant förberett en powerpoint och när det kommer till själva mötet med åhörarna väljer de att läsa direkt från materialet snarare än att skapa dialog och engagemang för ekonomiämnet där och då.

– Det finns ofta ett motstånd mot att ta ledarskapet inför dem som är i rummet. Man vill inte framstå som styrande. Risken är då att man gömmer sig i det redan skrivna och det skapar sällan engagemang och intresse, konstaterar Marie-Louise Zeisig.

Hon understryker vikten av att skapa en relation till sin publik här och nu – framförallt när det handlar om att kommunicera siffror för icke-ekonomer.

– Det handlar inte om att vara underhållande, Det handlar om att göra ekonomin intressant för dem som lyssnar.

Både Maria Hultberg och Marie-Louise Zeisig återkommer till att kommunikation är en färdighet som behöver tränas – och som inte bör ses som ett sidospår i ekonomens yrkesroll.

– Ekonomer arbetar mitt i kärnan av organisationens beslutsfattande, säger Maria Hultberg. Då måste det också gå att förstå vad de faktiskt säger.

Text: Charlotta Marténg

Så når du fram

Lyft fram det viktiga – Lyft det mest centrala ur tabeller och texter. Skriv inte ”se tabellen ovan” – skriv ”Det som sticker ut är att kostnaden för X fördubblats på två år”. Läs inte innantill på fullskrivna powerpoints utan bestäm vad som är viktigast där och då och skapa dialog och intresse för just det.

Skriv för mottagaren – Vem ska läsa det du skriver – och varför? Tänk på att din läsare inte är ekonom. Undvik facktermer, långa meningar och abstrakta substantiv.

Tala för åhörarna – Kliv fram och ta plats! Använd en struktur så att du kan styra upp och hålla fokus på plats i rummet. Till exempel dåtid–nutid–framtid. Men fastna inte i den bekväma dåtiden. Börja till exempel i nutiden, lyft ett problem, och visa vad lösningen betyder för framtiden.

 

Gillade du artikeln?

Det här är en artikel ur vår medlemstidning Kommunal Ekonomi, som är landets ledande tidning inom kommunal ekonomi. Du som är medlem får tidningen i brevlådan eller digitalt sex gånger per år. Det går även att prenumerera på tidningen. Läs mer på Tidningen Kommunal Ekonomi.

Nästa
Nästa

AI ger ekonomerna nya superkrafter på Lidingö